Sloep

 

Geschiedenis

De ‘Schone Waardin’ is gebouwd in augustus 1972 in Japan op de scheepswerf Fhigi-Shipbuilding. Als laatste heeft zij dienst gedaan als zeil/motorreddingsboot op de m.s. Steamy. Zij woog toen 5.100 kg en was in staat 42 mensen naar veiliger oorden te brengen.De roeivereniging van Hoechst Holland, producent van met name fosforproducten, heeft haar bij een Belgisch sloopbedrijf ontdekt. Zij is naar Vlissingen gehaald, schoongemaakt en opgeknapt. Door die opknapbeurt is deze dame bijna 3.500 kg afgevallen. Dit voornamelijk door verwijdering van de motor in België en het zeiltuig. De Hoechst-vloot bestond vanaf toen uit 3 sloepen: 2 heren- en een damesteam.

De reorganisatie en het uiteen vallen van Hoechst Holland in 1996 heeft ook op het ledental zijn sporen achtergelaten. Van de 3 sloepen hebben we nu alleen ‘Schone Waardin’ nog in de vaart en dit team ging verder als het roeiteam ThermPhos. Groter en kleiner onderhoud werd gedaan en inmiddels is de sloep met het weghalen van overtollig en doorweekt drijfvermogen verder afgeslankt tot de huidige 1334 kg.

De Schone Waardin tijdens ombouw naar roeisloep

In de loop der jaren kwamen er steeds meer leden van buiten ThermPhos bij, maar tot aan het faillissement van Thermphos eind 2012 is het bedrijf hoofdsponsor gebleven van ons team.

 

Eigenschappen

Naam

Schone Waardin

Type

Reddingsboot

Thuishaven

Oranjeplaat, Arnemuiden

Bouwjaar

1972

Materiaal

Polyester

Oorsprong

Fhigi-Shipbuilding, Japan

Lengte over alles

7,50 m.

Lengte op de waterlijn

7,05 m.

Grootste breedte

2,45 m.

Grootste hoogte boven de waterlijn

1,15 m.

Gewicht incl. riemen en dollen

1.334 kg.

HT- nr. / register

2310086 / 086

FSN-nr.

FSN039

10 Heren

*Cw-kromme A (kg/m) / B (m/s)

32,02 / 3,81

*Roeisnelheid (m/s)

2,2

*CW bij roeisnelheid (kg/m)

48

8 Heren

*Cw-kromme A (kg/m) / B (m/s)

37,23 / 5,80

*Roeisnelheid (m/s)

2,1

*CW bij roeisnelheid (kg/m)

42,8